Iværksætterpris til den mindste og modigste

Efter at have eksisteret i kun ét år har spiseoplevelseskonceptet Early Bird både vundet IVÆKSTprisen for ”Årets Vovehals” og forbrugernes hjerter. Med en gennemtænkt idé, stor arbejdsomhed og få midler har to unge iværksættere vist, at netop deres nytænkende koncept kan tage kampen op med de helt store spillere.

Erhvervsfonden IVÆKST sætter hvert år fokus på inspirerende succeshistorier og kårer iværksættere, som viser vovemod og skaber noget nyt. Netop det har de to nyuddannede og unge iværksættere, Brian Köster og Martin Aleth formået med Early Bird. De blev tirsdag aften belønnet med titlen som ”Årets Vovehals” for deres modige sats, hvor de har taget kampen op mod deal site-branchens langt større fisk med amerikanske eller danske koncerner i ryggen.

At netop Early Bird har formået at skille sig ud i et marked, som i øjeblikket er ved at oversvømmes af rabattilbud med gavekort på alt fra vinduespudsning til silikonebryster, skyldes måske, at konceptet tager udgangspunkt i eksisterende behov.

”Det er ikke et nu-eller-aldrig-tilbud, hvor man køber et gavekort, som så kan hænge på køleskabet og true med udløbsdato i evigheder. Vil man ud at spise, har vi et udvalg af borde til samme aften, hvor middagen koster 1/3 mindre, hvis man køber gennem os. Restauranterne får til gengæld fyldt op”, forklarer Brian Köster.

Listen over spisesteder opdateres hele tiden, og er bred og varieret, fra Michelin-stjerner til små hyggelige bistroer. Det handler dog ikke om at få så mange med som muligt: ”Vi har fra starten besluttet, at vi kun ville lave aftaler med restauranter af høj kvalitet. Det behøver overhovedet ikke være dyrt, men vi vil ikke sende folk af sted til et middelmådigt måltid”, siger Brian Köster.

De to studiekammerater lavede skitsen til Early Bird, mens de skrev speciale sammen på CBS. ”Vi ville gerne bruge specialet til at skabe noget, som også kunne bruges i virkeligheden”, siger Martin Aleth. Efter aflevering gik de straks i gang med at realisere projektet med deres sparepenge og arbejdsplads hjemme i køkkenet. For ikke at drive deres kærester til vanvid måtte de skiftes til at lægge hjem til, indtil de kunne indtage de nuværende lokaler på Gammeltorv i København.

Et år senere lever de to iværksættere af deres drøm, og har sendt tusindvis af gæster ud at spise. Inden for de nærmeste måneder er de klar til at indtage Storkøbenhavn og Aarhus, og på længere sigt indgår ikke kun resten af landet, men også bl.a. London i duoens udvidelsesplaner. ”Derfor er det også fedt at vinde prisen netop nu. Det er et skulderklap fra garvede iværksættere på et tidspunkt, hvor vi skal til at tage nye chancer”, siger Brian Köster.

Flere af de store spillere på markedet har tilbudt at opkøbe Early Bird, som med mere end 30.000 Facebook-likes er forbrugernes darling. Men drengenes hjertebarn er ikke til salg.

Categories:

Ingen svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *