Seks millioner til midtjyske virksomheder og iværksættere i silkeborg

Seks millioner til midtjyske virksomheder
Silkeborg, Skanderborg og Favrskov Kommuner er fælles om det nye store projekt ”Nye veje til i vækst” om brug af oplevelser i udvikling af virksomheders forretning.
Det giver små og mellemstore virksomheder og iværksættere i silkeborg kommune en helt unik chance for at være med i særlige vækstgrupper – og overhale konkurrenterne.

Projektet ”Nye veje til vækst” skal hjælpe virksomheder og iværksættere i silkeborg med at anvende ”oplevelser” som et konkret strategisk værktøj i udvikling af virksomhedens forretning. Målet er at bringe virksomhederne flere skridt foran konkurrenterne og sætte ekstra gang i væksten.

Flere og flere virksomheder og iværksættere i silkeborg har i dag stor succes med de oplevelsesøkonomiske muligheder. Det er baggrunden for, at Silkeborg, Skanderborg og Favrskov Kommuner og erhvervsrådene i de tre kommuner er gået i gang med projektet. Projektet løber over 3 år og finansieres af de tre kommuner, Region Midt og EU. Det samlede budget er på 6.3 mio. kr.

”Nye veje til vækst” skal udvikle virksomhedernes blik for og evner til at anvende oplevelsesøkonomi som værktøj, når de udvikler deres forretning. Virksomhederne får en unik mulighed for at udvikle processer og produkter – og for overhale nationale og internationale konkurrenter.

”Oplevelsesøkonomi vil i de kommende år være et væsentligt parameter for virksomhedernes evne til at begå sig i den stadig stigende konkurrence. Med projekt ”Nye veje til vækst” kommer vi helt i front med at udvikle metoder til erhvervsfremme indenfor området – og jeg håber, at de lokale virksomheder vil udnytte de unikke muligheder for strategisk udvikling som projekt ”Nye veje til vækst” tilbyder” siger formand for Erhvervspolitisk Kontaktudvalg, Jørgen Rask.

Projekt ”Nye veje til vækst” starter i juni 2008 med en analyse af de bedste eksempler på oplevelsesbaseret forretningsudvikling i både danske og udenlandske virksomheder. Resultaterne af analysen vil danne basis for at udvikle de fem fastlagte temaer i forløbet for netværksgrupperne. Temaerne er:

1.Strategier for oplevelsesbaseret forretningsudvikling.
2.Branding og storytelling.
3.Ny teknologi og nye oplevelsesmuligheder for virksomhedens kunder.
4.Markeds- og forbrugertrends og kundeoplevelsen i centrum.
5.Oplevelsesdesign.

I vækstgrupperne får virksomhederne både inspiration til og viden om at arbejde strategisk med oplevelser i forretningsudviklingen – og med at formulere og sætte initiativer i gang i sine virksomheder.

Planen er at sætte forløbene for vækstgrupperne i gang hurtigt efter hinanden i løbet af efteråret 2008. 45 virksomheder kan være med i projektet; ca. 20 af dem skal gerne komme fra Silkeborg Kommune.

”Vi mener, at vi har et meget attraktivt produkt for virksomhederne. Vi har mulighed for, med et samlet budget på 6,3 mio. kr., at lave et meget eksklusivt forløb, hvor den viden og de erfaringer, som virksomhederne i projektet vil få, er i absolut topklasse. Det er jeg sikker på, at de vil kunne aflæse som en direkte værdi på bundlinjen”, fastslår Jeppe Keller, der er projektleder for ”Nye veje til vækst”.

Interesserede virksomhederne er meget velkomne til at henvende sig med spørgsmål, for at høre mere om projektet og form eventuelt at give deres interesse for at deltage til kende.

Categories:

Ingen svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *